놀이의진화展 스마트 가이드 서비스 (Art Is Created To Be Played By Audiences!)

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2014년 10월, 서울시에서 주최하고 서울문화재단이 주관하는 [놀이의 진화: 서울시 상상력발전소 시범 사업 프로젝트]에 벤플을 IoT 플랫폼을 적용하였습니다. 이 전시는 공모를 통해 선정된 아티스트의 프로젝트가 전시되었는데, 작품들은 작가 각자의 방식으로 디지털 미디어로 인해 더 새로운 그러나 인공적인 생태계로 변화하고 있는 우리의 환경을 해석하였습니다. 

이번 프로젝트에 전시되는 작품은 총 다섯 가지로, 인공 생태계의 형성과 진화 과정에 참여하는 즐거움을 선사하는 ‘Artificial Nature: 모래-섬-생명’(지하루 작가), 관객들이 입력한 메시지가 나뭇가지에 잎으로 돋았다 떨어지는 ‘잎’(하이브 작가), 회전하는 줄에 영상을 투영하는 방식으로 어두운 골목길을 새로운 장소로 탈바꿈시키는 ‘라인스’(김은수 작가), 입력장치에 입김을 불어넣으면 나무와 동파이프로 이루어진 장치가 소리를 내며 움직이는 ‘숨결의 소리’(강유진+이수연 작가), 칸딘스키의 그림을 연상시키는 보드 위에 가상 핀볼을 움직여 즐기는 증강현실 ‘핀볼게임’(464 작가) 입니다.   

각 작품 곁에 부착된 NFC 태그를 통해 관람객들은 실시간으로 각 작품에 대한 소개와 작가 정보를 제공 받고, SNS 연동을 통해 관람 소감을 댓글로 달거나, 자신의 경험을 공유하였습니다. 예술과 놀이가 하나가 된 공간을 본격적으로 체험할 수 있는 기회였습니다. 그 외에도 관람객에게 예상치 못한 유용한 정보를 전달하는 ‘세렌디피티’ 서비스는 벤플 서비스가 전시 공간 사업자와 콘텐츠 제공자 역의 광고주에게도 또 다른 혜택을 창출할 수 있게 해주었습니다.

 

The newly launched Benple Art Service made its debut at the public art project [Power Station of Creativity Project’s Pilot Program-‘The Evolution of Play’]! Held by the Seoul city government and sponsored by the Seoul Foundation for Arts and Culture, this exhibition introduces the projects of five artists selected through a public contest. With their respective methods, those artists demonstrate how our environment changes into a new but artificial ecosystem by the digital media.

Benple Art Service has been created to encourage an effective interaction between audiences and artworks using the IoT(Internet of Things) technologies. Considering that this exhibition puts emphasis on playful interactions with audiences rather than insisting a routine way of exhibition, having an opportunity for applying Benple Art Service to this exhibition seems very meaningful. 

There are five projects installed in this exhibition: ‘Artificial Nature : Sand-Island-Life'(Haru Ji) that offers an unique experience by allowing audiences to participate in the process of birth and evolution of an artificial ecosystem, ‘Leaf’(Hybe) that makes audiences’ messages sprout on branches and fall out on the ground, ‘Lines’(Eun Soo Kim) that transforms some dark alleys into novel places, ‘Sound of breath’(Yoo Jin Kang + Soo Yeon Lee), an installment made of wood and copper pipes that makes sounds and moves as audiences blow their breath into it, and finally ‘Augmented Pinball’(464), an augmented reality game platform where audiences can play virtual pinball on various shapes of blocks.

Thanks to NFC tags attached along each installment, audiences can access the information about the artworks as well as the artists in real time, and post their thoughts to share on SNS. Besides, there is a special service called “serendipity” which provides audiences unexpected information that is likely to be useful for them. Consequently, Benple Art Service generates benefits not only for audiences by leading them to experience a special space where the art and play are perfectly harmonized, but for space owners and advertisers by giving them opportunities to make additional profits.

The exhibition will be held at the Seoul Citizen Hall from October 1st to 15th. Please don’t miss this amazing exhibition that shows you the future of art and the digital environment.

 

2014年10月,Benple提供‘首尔想象力发展空间工程’的艺术服务。这服务诞生为了来访的客人和艺术作品之间的互相作用。‘游戏的发展’是来访的客人可以交流沟通游戏,这意味着Benple的艺术服务是真有意义的首次案例。

每个作品里都补贴NFC Tag,来访的客人实时能找各个作品的信息和交流参观后记。这是艺术和游戏的空间一时可以体现的机会。

 

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